Met stofdoek in de hand hamer ik een spijker in de muur toen ik de was op ging hangen.

Juist, tijd voor een blog over focus 🙂

Het afgelopen jaar lag de focus niet bepaald op het onderhouden van mijn huis. De Franse slag was mijn beste huishoudmaatje en dat werkte best. Vorige zomer had ik mijn huis een aantal weken verhuurd en toen had ik nog een grove schoonmaak gedaan en daar kon ik wel even op teren toen er andere dingen belangrijker waren. [In mijn blog ’10.000 stappen, heftigheid en balans’ lees je wat er allemaal gaande was.] 

Maar afgelopen week was ik er opeens klaar mee. Twee extra matrassen die al maanden in mijn slaapkamer tegen een muur stonden, rommel in mijn werkkamer, stapels hele lieve kaarten en berichtjes die overal slingerden. Ik voelde de chaos in mijn huis. En ja, dat was een spiegel voor de chaos in mijn hoofd.

Ik merk dat ik nog steeds best moeite heb om me lang op iets te focussen. Mijn gedachten schieten alle kanten op en ik verzand veel te vaak in oh dat is een leuk liedje op de radio, even opzoeken, hee die zanger komt uit Boedapest, dat is ook een leuke stedentrip, is daar niet ook het Sziget festival, oh ja ik zou komende week naar de Parade, even die vriendin Appen, hee zouden die vrienden alweer thuis zijn van vakantie, oh wacht mijn tomaten zijn op.’

Al moe? Ik wel 🙂

In de zomer wil ik voor mijn bedrijf altijd een plan hebben voor het najaar. Na de zomervakantie is het echt zo’n periode dat als je de dingen niet op tijd plant, je voor je het weet aan het kerstdiner zit. Maar met zo’n brein als het mijne op dit moment schiet dat niet op. Ik bedacht me de stappen die ik inmiddels al vaak heb meegekregen en waar ik, als ik mijn ritme een beetje kwijt ben, vaak weer op terug grijp. Misschien heb je er ook wat aan:


  1. Maak een ochtendroutine
    Als er één tip is die alle grote denkers en succesvolle mensen noemen is het wel een ochtendroutine. Start de dag met een vaste manier waarop je even helemaal ‘intuned’ met jezelf en met wat je voor ogen hebt voor die dag.

    Nou gaat de één meteen voor een sessie van 2 uur met hardlopen, mediteren, visualiseren en weet ik niet al wat. Maar ik weet dat ik mijn lat in de ochtend niet te hoog moet leggen. Een ademhalingsoefening (ik doe die van Wim Hof) en aansluitend een paar minuten in stilte zitten vind ik al een hele fijne routine, en voor mij meer dan genoeg.

    Maar het helpt wel enorm, al is het alleen maar omdat je de dag direct met een succes bent begonnen, je hebt je doel voor de ochtend al gehaald. Serieus, dat werkt echt in je hele dag door.

  2. Maak een afvinklijstje
    1435807_716510211Bedenk wat je in ieder geval wilt doen vandaag en zet een vinkje als je iets af hebt, zoiets simpels geeft een heel concreet beeld van wat je hebt gedaan en een gevoel van succes. Dus ook boodschappen, de wc schrobben en Pietje en Marietje appen gaat erop, ook dat zijn taken die je af kunt vinken. Probeer het maar eens uit, dat helpt echt met een voldaan gevoel!

  3. Houd het klein
    Ik probeer het al een beetje aan te geven maar het is belangrijk dat je je doelen haalbaar houdt, dan heb je veel meer het gevoel van succes en focus. Stel je te veel of te grote doelen dan kan je uiteindelijk niets afvinken en bevestig je alleen maar falen en wie help je daar nu mee?

  4. Wees een beetje aardig voor jezelf
    Of ik altijd al mijn vinkjes heb gezet aan het eind van de dag? Nee, soms lopen dingen anders, soms heb ik gewoon even mijn dag niet. Ik maak mijn lijstjes meestal de avond ervoor en soms als ik wakker word voel ik al dat dingen anders gaan lopen. Ook ok, maak een nieuw lijstje of gooi het lijstje gewoon weg en (en dit heb ik zelf heel erg moeten leren) laat de boel even de boel en morgen weer een dag, ga niet in gevecht over het wel of niet behalen van je vinkjes, het is een middel, zo’n lijstje, geen doel op zich.

Dus toen ik gister met 1 doel in mijn hoofd (‘slaapkamer weer netjes’) met mijn stofdoek in de hand opeens een lijst in de gang stond op te hangen terwijl ik met de was bezig was, dacht ik, ach, die slaapkamer komt goed vandaag en alles wat ik in mijn warrige aanpak ook meteen sta te doen is mooi meegenomen.

Oh en, eigenlijk was die slaapkamer het doel van vandaag en zou ik gister aan mijn blogs, maar ja dat liep dus even andersom, ook goed 🙂

In het najaar ga ik een 4-tal workshops geven onder meer over drijfveren, kernwaarden, belemmeringen en plannen maken.
Binnenkort volgt meer informatie op vitamaz.nl en via Facebook 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s